tisdag 21 augusti 2012

Rivningen av Grisslamacken

En ytterligare försvunnighet på denna blogg!!!
Det är lite synd att jag inte hann med att åka upp till gamla macken med värdshuset i Grissla utanför Tierp innan dom började rivningen. Förut gick E4:an igenom Grissla och tyvärr gick inte macken med värdshuset under p g a detta, det var förfallet långt innan den nya motorvägen öppnades. Tyvärr hann jag inte ta några kort och hade jag haft det i åtanke så hade jag troligen gjort det i helgen. På Google Earths gatuvy ser man tydligt hur både bensinmacken till vänster och värdshuset till höger är förfallna. Enligt http://www.swedishruins.se/galb/grissla/grisslaswe.htm så har macken stått tomt sedan 1988 och byggdes någon gång under 1940-talet, visst är det synd med att ett stycke kulturhistoria försvinner, men tittar man närmare dels på bilden och dels på länkarna så var det nog lika bra att dessa två byggnader försvinner.

Artikeln i dagens UNT:
http://www.unt.se/tierp/rivning-av-grisslamacken-inledd-1821242.aspx

Leffes bilder:
http://www.leffesbilder.se/Bilder/album/Overgivet/Fordon%20och%20trafik/Macken/index.html

Bilden på Google Earth:

Jag har ett svagt personlig bild över stället, minns att jag har ätit där när min familj stannade där för en del år sedan. Det var en äldre kvinna som då var i 40-50 årsåldern som serverade och tog emot beställningar från gästerna. Har hört talas om att det blev sämre där under 1980-talet och sedan gick det mer och mer utför för både stället och andra.

Inga kommentarer: